Можете да пазарувате от САЙТА като „Гост” или „Регистриран потребител”

Категории
Филтрирай

Велосипеди





















Страница: 1 2 3 4 5 6 7

Велосипеди

Велосипедът е двуколесно превозно средство, задвижвано чрез физическа сила с помощта на краката, но и в някои случаи и на ръцете. Съществуват варианти с едно, три и четири колела. Първите велосипеди се изработват в Европа още през 18 - 19 век. На външен вид са се различавали от настоящите, но като устройство се препокриват до голяма степен (рама, свързваща две колела, кормило за управление, седалка и на малко по-късен етап – педали за задвижване), като впоследствие се появяват веригата, спирачките, скоростите и най-различни други подобрения. Съвременните велосипеди могат да бъдат разделени на много категории според различни критерии. Първият български велосипед, наречен „паяк“, е конструиран през 1880 г. от Гено Стоянов – Арабаджията, майстор-каруцар от Нова Загора. Велосипедът е първото механично индивидуално превозно средство. След шевната машина той е вторият технически продукт в серийно производство. За първи път е пуснат през 1817 г. в Майнхайм и 1818 г. в Париж. Велосипедите през XXI век са използвани за спортуване, развлечение и работа. С тях се провеждат много международни състезания. Първите гонки се организират почти веднага след изобретяване на велосипеда. В началото, поради височината им, травмите са често явление. През 1890-те те стават много популярни и се провеждат в продължение на дни. Най-популярният и най-стар международен пробег е 1200-километровият „Париж-Брест-Париж“, проведен за първи път през 1891 г. Най-престижното велосипедно състезание е „Тур дьо Франс“, което се провежда от 1903 г. насам. Тези състезания могат да бъдат индивидуални или отборни.

С времето се формират различни категории велосипеди, като например:
Детски, Шосейни, Планински, Градски, Трекинг, Сгъваеми, BMX, Dirt Jump и изключително популярните Електрически велосипеди, които навлизат все повече в ежедневието на всеки човек.

Човекът, който кара велосипед, се нарича велосипедист или колоездач. Днес по света има над един милиард велосипеда, което ги прави най-масово разпространеното транспортно средство. Много страни се стремят да популяризират колоезденето сред населението заради екологичните и здравни ползи, които то носи.

Ползи от колоезденето:

Укрепва сърдечносъдовата система и понижава риска от сърдечносъдови заболявания
Тонизира и стяга мускулите на седалището, корема, бедрата и прасците
Спомага за изгарянето на излишните мазнини и поддържане на здравословно тегло
Спомага за повишаване на общата издръжливост на тялото
Намалява стреса и помага за психоемоционалното разтоварване

Влияние на колоезденето върху опорно-двигателния апарат:

В най-голяма степен при колоездене участват мускулите на седалището, бедрата, корема и прасците. За завъртането на педалите на пълен оборот се включват последователно мускулите на левия и десния крак, като силата нужна за това е свързана най-вече с наклона, предавката и силата на вятъра. Когато караме колело в пресечен терен (маунтинбайк) се тренира най-вече мускулната сила, а когато използваме шосе се тренира в по-голяма степен издръжливостта. Поради плавните последователни движения, колоезденето с ниска интензивност се препоръчва и при хора с артритни болки, ортопедични проблеми и слаба мускулатура на долните крайници. Също така колоезденето благоприятства и за повишаване на костната плътност.

Влияние на колоезденето върху сърдечно-съдовата и дихателната система:

Според множество изследвания карането на велосипед е един от най-добрите начини, за тренировка на сърдечно-съдовата и дихателната система. Смяната на терена и интензивността при колоездене дава възможност за редуване на високо и ниско натоварване, като лесно се постига аеробен режим на работа. Карането на колело 30 мин. дневно помага за укрепване и трениране на сърцето, а при повече от 40 мин. се подобрява и общата издръжливост. Колоезденето се явява много добро средство за профилактика на сърдечносъдовите заболявания, а също така спомага за намаляването на кръвното налягане при хипертония.

Влияние на колоезденето върху нервната система и психиката:

За много хора карането на велосипед на открито е най-добрия начин да се разтоварят от стреса и напрегнатото ежедневие. Някой изследвания свързват редовното каране на колело с подобряване на концентрацията, паметта и възможностите за учене. Колоезденето може да бъде и семейно забавление или начин за социални контакти, което допълнително повишава удоволствието от практикуването му.

Влияние на колоезденето върху редуцирането на теглото:

Велосипедът или неговите разновидности са много ефикасен и едновременно приятен начин за сваляне на килограми. Един от основните плюсове за хората с наднормено тегло е, че при карането на колело ставите и костите се натоварват значително по-малко, отколкото при бягане. Също така колоезденето може да се практикува в продължителен период от време, без да настъпва значителна умора. В зависимост от скоростта на каране и оборотите на въртене, чрез карането на велосипед лесно може да се поддържа темпо подходящо за изгаряне на мазнини. Това съответства на 70-80% от максималния ни пулс, който се получава като от числото 220 (200 за жените) извадим годините си. В зависимост от интензивността на колоездене, за един час могат да се изгорят между 300 и 600 ккал. За максимална ефективност е нужно да караме колело 60 мин. с умерена до висока интензивност, поне 3 пъти седмично. При хората с по-ниска двигателна активност е добре да се започне с 30 минутно натоварване и постепенно да увеличат времето и честотата на тренировките.

Разновидности на колоезденето и вело тренировките:

Когато говорим за каране на велосипед на открито, то може да бъде по шосе, на трасе и в планината. Най-разпространено е колоезденето в градска среда и планинското колоездене, което освен начин за поддържане на добра форма, е и много ефективен начин за предвижване. Когато говорим фитнес в зала, колелото е приело формата на велоергометър и спинер. Велоергометърът е фитнес уред подобен на колело, чрез който може да се дозира натоварването при въртене. Спинингът е аеробно групово занимание със специални велоергометри - спинери, което имитира колоездене във външна среда. Спинингът се води от инструктор, който чрез хореографията пресъздава колоездене по различен терен. Спининг тренировката може да е значително по-натоварваща от тази на велоергометър и се препоръчва за хора търсещи интензивно кардио занимание. Спининг може да се практикува и във водна среда, като тази негова разновидност се нарича акваспининг.